Veranderen vrijblijvend? Het wordt persoonlijk!

Praten over verandering is mooi … maar de vrijblijvendheid is er nu wel af! Ja, dat snapten de deelnemers aan de workshop over Digitale Intelligentie in Rotterdam ook wel. “Praten over verandering kennen we al jaren.”

De deelnemers zagen ook dat snelheid en impact ervan digitalisering tot een soort brandpunt van verandering maken. Verandering wordt steeds meer de regel, en niet meer de uitzondering. Daarmee komt verandering steeds meer op de huid van individuele leidinggevenden en professionals.

Hoe ga je daar nu mee om?

Daarvoor heb je digitale intelligentie (DQ) schrijven Hans Hoornstra en Wijnand van Lieshout. En zij noemen ‘wendbaarheid’ in het bijzonder. Dat is het vermogen om bestaande overtuigingen, denkpatronen en gedrag los te laten wanneer een veranderende context dat vereist.

Hoe wendbaar ben jij (en net zo goed: hoe wendbaar ben ik) ? Sta ik open voor verandering? Vind ik het elke dag fantastisch? Of beweeg ik mee als concessie? In onderstaand plaatje zie je 4 mogelijke keuzen staan.

De manier waarop jij reageert, is jouw persoonlijk antwoord op de vraag “Hoe zit ik er in?”. Want wendbaarheid is niet alleen een vermogen maar ook een keuze, een persoonlijke keuze. Een keuze die van grote invloed kan zijn op de plek die jij als professional zult hebben in jouw toekomstig werkbestel.

Wat is jouw keuze? Laat het hieronder weten in de reacties, ik ben benieuwd!

1 gedachte over “Veranderen vrijblijvend? Het wordt persoonlijk!”

  1. Beste Vincent, helaas is mijn eigen keuze vaak onderwerp gerelateerd, sommige verandering ben ik duidelijk 4, maar helaas heb ik bij andere veranderingen een meer afwachtende houding. Ik zie vaak veranderen om maar te veranderen, in de vorm zie ons eens goed bezig zijn. Denk hierbij aan gemeenten die een digitaal loket openen en de backoffice print alles uit en tikt het in de applicatie, dit is nog te vaak de manier. Als mens sta ik in de stand als iets goed werkt blijf eraf en zorg dat het zo blijft werken. Verandering zorgt voor onrust en geeft vaak de bekende aanloopproblemen. Vaak is ook verandering geen verbetering. De standaard doorverwijzing naar een hippe website die je wil laten twitteren strookt niet helemaal met de vergrijzing die we nu meemaken. Iedereen aan de app, geen service maar digitale formulieren die niet willen wat je wenst en niet geven waar je om vraagt. Bezint eer ge begint en kijk wat je doelgroep is, is je boodschap helder voor elke burger en niet alleen voor de academisch geschoolde die zich toch wel weet te redden. Mooi voorbeeld zijn de banken die nu steeds meer terugkeren naar een locatie war ze toch voor vragen bereikbaar zijn. Speelgoedwinkels die weer jonge klanten aanspreken en niet alles via de website. Ik heb in 36 jaar overheid veel veranderingen meegemaakt en (helaas) ook vaak gezien dat we weer hetzelfde gingen doen met modernere methoden. Verandering geeft energie zeker, maar ook daar gaan we weer meelopen met de voorlopers omdat wij ook duurzaam, klantgericht, modern, attractief etc willen zijn. Doe wat je moet doen en doe dat goed binnen redelijke termijnen en controleer ook of de klant tevreden is. dat laatste vergeten we steeds vaker.

Een reactie plaatsen