Het 80/20 principe

Wat frustreert het meest?

Op de enquêtevraag “wat frustreert het meest bij het realiseren van halen van doel en van resultaat” kwamen interessante antwoorden:

  • Sommigen zeiden dat frustraties vooral voortkomen uit moeizame voortgang, traagheid en/of stroperigheid in de organisatie
  • Anderen zeiden dat niet stellen van prioriteiten, niet structureren van werk en niet goed doorspreken van wat we eigenlijk bedoelen frustrerend uitpakt
  • Maar de meeste antwoorden gaven uitdrukking aan irritatie en frustratie over collega’s die ja zeggen en nee doen. Over onwil en soms onvermogen van collega’s om buiten hun eigen kader te kijken. Over leidinggevenden die niet kunnen loslaten. Over mensen die steeds weer nieuwe discussies beginnen.

De factor mens

Komt je dit misschien bekend voor? De frustraties die de deelnemers aan de enquête benoemden gaan deels over inhoud, procedures enz. maar in meerderheid over mensen. Over hoe mensen niet of gebrekkig met elkaar communiceren en samenwerken, over gedrag dat niet bijdraagt aan voortgang en resultaat.

Het 80/20 principe

Dit bevestigt me in de overtuiging dat 80% van de problemen in gemeentelijke organisaties voortkomt uit communicatie, samenwerking en gedrag van en tussen mensen. De andere 20% gaat over inhoud, techniek, organisatie, enz. Dit is weer het 80/20 principe. Dit heb ik de afgelopen jaren bij tientallen mensen getoetst – en bijna iedereen herkent het.

Herken je dit?

Waarom zitten we er dan zo vast in? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Wil je ze delen in het commentaarveld hieronder?

Wat moeten we anders doen?

En hoe kom je er dan los van? Wat moeten we dan anders doen? Vanuit mijn praktijkervaring heb ik een benadering ontwikkeld waarin mens en resultaat samengaan. Daarover gaat mijn volgende blog.

8 gedachten over “Het 80/20 principe”

  1. Hi Vincent,
    Over de inhoud: Duidelijke afspraken maken met deadlines en je daar aan houden!
    Wat is een afspraak?: Een concreet doel onderbouwd met motivatie en een de deadline.
    Daarom moeten er geen notulen, maar afsprakenlijsten worden gemaakt. Kort, duidelijk en SMART. (U wel bekend). En ALLEN tijdig op de hoogte houden van vorderingen.
    Dat lost 80% van de frustraties op en zorgt voor plannen die slagen en gedragen worden.

    Beantwoorden
  2. Beste Vincent,

    hoe herkenbaar!, maar als die ontevreden mensen hun energie nu eens zouden steken in de vraag; wat kan ik bijdragen?, wat kan ik doen om zaken beter te laten lopen, wat kan ik doen om mijn informatie zelf op te halen die ik nodig heb en acties zouden ondernemen om hun plezier in het werken te vergroten? Dat lijkt mij een heerlijke uitdaging in plaats van te wijzen naar collega’s, leidinggevenden etc. Wat zou dan het werken actiever en een stuk leuker worden.

    Beantwoorden
  3. Dag Vincent,
    De uitkomst 80/20 zijn natuurlijk al veel langer bekend, maar aardig dat het ook hier weer onderschreven wordt. Dus de oplossing ligt ook niet in het aanleggen van nieuwe structuren, maar in het leren van het geven van een goede feedback op het non-verbale gedrag.
    Wij kunnen onszelf zo slecht waarnemen en anderen kunnen dat wel. Dus de teamleden gaan in het vervolg, in het teambelang, de andere leden feedback geven: direct, lik op stuk. Dan pas leer je de effecten die jouw gedrag op anderen heeft kennen.

    Beantwoorden
  4. Hoi Vincent,
    Ik herken dit heel erg goed! en mijn vragen zijn dan ook Waarom zitten we er dan zo vast in? En hoe kom je er dan los van?
    Het is bij mijn werk zelfs zo dat het me zodanig frustreert, dat het mijn plezier in mijn werk vaak afneemt. en dat vind ik jammer, en daar hebben mijn collega’s dan weer last van. een soort vicieuze cirkel. Ik kan er soms ook heel verdrietig van worden, en dan beïnvloed dan ook mijn eigen productiviteit weer.
    Je begrijpt dat ik dus heel benieuwd ben naar je volgende blog.
    Met vriendelijke groeten
    Astrid

    Beantwoorden
  5. Als de regel opgaat moet ik nu die 20% zijn die je stelling niet onderschrijft. En dat is ook zo,…… of niet. Als mensen nou eens een tijdje:
    -niet ala twitter en facebook reageren,
    -niet nadoen wat ze dagelijks op/in de nieuwszender vernemen;
    -de krant gewoon niet geloven (voornamelijk negatief nieuws)
    Maar gewoon doen wat ze de eerste dagen na een vakantie doen……een beetje relaxed en in proportie reageren en vooral vriendelijk zijn………..dan is het percentage wellicht minder interessant maar wordt het wel prettiger.
    Verbeter niet de wereld maar jezelf, zou ik er aan willen toevoegen. Of, ask not what you can do for your country, ask whats for lunch ((:)

    Beantwoorden
  6. Heel herkenbaar allemaal. Ik denk dat het maar aan één ding ontbreekt en dat is elkaar gewoon simpel aanspreken. Niet altijd even gemakkelijk, maar het gebeurt veel te weinig!

    Beantwoorden

Plaats een reactie